Monday 20 February 2012

1. Lemah Jiwa


Sudah hampir setengah tahun aku tidak praktek kaunseling kepada klienku. Hati dan jiwa sudah terasa lemau, lemah tidak bermaya. Memang sangat membantu jika dapat aku mengadakan sesi kaunseling dengan klien. Membantu aku muhasabah diri, bersyukur, dan mempunyai semangat yang kuat untuk menghadapi apa juga cabaran dan halangan yang datang dalam kehidupan. Kekuatan itu datang hasil dari mendengar, menilai dan memberi saranan kepada klienku. Seolah-olah aku sendiri yang melalui semua itu, empati. Baru terasa betapa bertuahnya aku berbanding dengan klien-klien yang datang kepadaku dengan segala masalah dan permasalahan mereka.

Kesibukan yang melanda. Mempersiapkan anak yang akan menghadapi peperiksaan besar. Menyiapkan diri untuk menghadapi pelajar-pelajar yang baru masuk. Meningkatkan pendapatan sebagai langkah persediaan untuk membantu mak merawat penyakit `kanser ususnya’ dan berbagai-bagai kesibukan yang lain. Akhirnya terlalai dari melakukan kewajipan sosialku. Tidak mengapa kata kawan baikku. Apa yang sedang aku lakukan sekarang juga lebih penting untuk menunaikan tanggung jawab yang diamanahkan oleh Allah kepadaku. Insyallah.

Tahun 2003 aku mengambil keputusan untuk meneruskan ‘masters’ dalam bidang psikologi. Kawan-kawan sibuk bertanya untuk apa melanjutkan pelajaran sedangkan aku sudah memiliki segala-galanya, kerjaya, keluarga, suami yang baik, anak-anak yang comel dan sempurna serta harta yang mencukupi dengan usaha dan usia kami ketika itu. Dalam zon selesalah katakan.

Kenapa perlu peningkan kepala, otak dan badan yang semakin montel. Kan penat ‘part time study’, berkejar-kejar nak pergi kuliah selepas kerja, atau lari-lari dari tempat kerja nak ke kampus, cuti separuh hari, atau cuti jam. Duit pula mengalir macam air, untuk yuran, minyak kereta, servis kereta, buku-buku, fotostat dan berbagai-bagai keperluan yang lain.

Macam-macam dilalui. Huh...memang penat dan itulah kenyataannya. Pernah kemalangan di lampu isyarat, mata celik tapi hati dan otak ‘tidur’ kereta bergerak ke depan tak sempat tarik brek tangan, sudah terlelap. Akhirnya kena bayar kerana melanggar kereta orang.

Belum lagi kes terpaksa berdepan dengan bos kerana ada yang menuduh curi tulang, sengaja ambil kesempatan untuk lari dari tugas. Entahlah ada yang sampai hati tuduh macam tu, kawan sebangsalah tu kalau bercakap berasaskan iri hati atau cemburu, agaknyalah. Lebih baik lagi kawan non-Melayuku, “Zan you go on, I will relief your class, don’t worry.” Itulah kata-katanya setiap kali aku mengeluh kalau terpaksa meninggalkan kelas untuk ke kuliah atau toturial ganti, yang ditentukan masanya oleh pensyarah. Keadaan ini biasanya akan bertembung dengan waktu aku mengajar.

Akhirnya aku bersikap proaktif, meminta relief kelas setiap hari ketika aku tiada kuliah atau tiada kelas, untuk mengelak aku dituduh curi tulang dan menebus masa yang digunakan untuk studi. Persepsi bos mula berubah. Tanggapan negatif mula bertukar jadi positif. Pelepasan mulai mudah diperoleh, walaupun kadang-kadang perit, maklum berkaitan dengan meninggalkan pelajar yang ramai, terpaksa diambilalih oleh orang lain. Rasa bersalah juga. Hanya doa, orang yang mempermudahkan orang lain akan berpuluh kali ganda dipermudahkan Allah untuk mereka. Mudah-mudahan, Amin.

Cabaran yang sangat hebat untuk aku tempuhi dalam tempoh menyiapkan sarjanaku. Tapi alhamdulillah berkat ketabahan, kesabaran dan sokongan kawan-kawan baik serta doa ibubapa, akhirnya dapat juga aku selesaikan tanpa perlu aku mengambil cuti belajar atau menangguhkan kuliah beberapa semester macam orang lain.

Mengambil keputusan melanjutkan pengajian dalam bidang psikologi, sangat lari dari bidang asalku, adalah satu usaha aku untuk mengatasi masalah dan konflik yang sangat hebat aku lalui ketika itu. Tiada siapa yang tahu. Hanya aku menelan kepahitan itu seorang, tiada tempat mengadu, hanya Allah satu-satunya yang Maha Mengetahui dan Maha Mendengar luahan hatiku.

Ketika jiwa sudah lemah dan hampir patah hati lagi dalam hidup ini, tiba-tiba datang bisikan untuk meneruskan pengajianku dalan bidang psikologi, dengan harapan untuk mengubat hati dan jiwa sendiri, bukan untuk menolong orang lain atau ada tujuan tertentu dalam kerjaya. Tidak. Aku hanya mahu lari dari masalahku, mungkin. Alhamdulillah, berhasil juga untuk mengubat diri, malah dapat juga membantu orang lain yang bermasalah.

Setelah tamat pengajian sarjana psikologi kaunseling tahun 2006, malah sebelum lulus lagi sudah mengambil kes secara rela dan dirujuk. Bukan sedikit kes klien yang telah kuambil, kes secara percuma, kes kerja kebajikan di pejabat agama atau kes berbayar untuk klien VIP atau dirujuk. Macam-macam masalah yang timbul dalam hidup ini, yang kadang-kadang tidak masuk pada akal rasional apa yang mereka lalui atau apa yang mereka lakukan. Subhanallah, mahakuasa Tuhan yang menjadikan manusia pelbagai bentuk dan ragamnya. Kadang-kadang sebijak-bijak dan sehebat manapun manusia itu, tanpa diduga akan melakukan sesuatu yang diluar jangkaan, apabila nafsu syaitan mula bertiup ke dalam roh atau jiwa manusia.

Klienku dari berbagai golongan status sosial- ekonomi. Taraf pendidikan mereka dari buta huruf berniaga pasar malam sampailah ke profesor, datuk, datin, doktor, peguam, malah peguam syarie sendiri pernah aku tangani masalah mereka. Mereka juga dari berbagai umur, dari empat tahun hinggalah 80 tahun lebih. Keadaan ekonomi mereka juga pelbagai, ada yang langsung tiada pendapatan dalam kehidupan sehari-hari hinggalah terpaksa bekerja melacurkan diri untuk menyara kehidupan dan anak-anak. Ada pula yang berpendapatan berpuluh-ribu sebulan tetapi terlalu berkira untuk memberi nafkah anak-anak sehingga si-ibu terpaksa merayu atau memfailkan kes tuntutan nafkah.

Ternyata, masalah akan menimpa sesiapa sahaja, tanpa perlu kita mendabik dada mengatakan aku orang hebat, boleh berfikir dengan waras dan membezakan baik dan buruk dalam kehidupan. Apabila hati diwarnai marah, dendam, iri hati, benci, kecil hati dan pelbagai nilai negatif yang lain, ternyatalah pendidikan tinggi, kerjaya bagus dan kecantikan rupa paras tidak lagi dapat mengawal diri dari melakukan tindakan yang negatif pula.

Seorang kawan pernah bertanya, adakah sebagai kaunselor, aku adalah seorang yang hebat dan tiada masalah. Aku hanya tersenyum Sesungguhnya aku hanya manusia biasa yang punya banyak kelemahan. Makhluk Allah yang lemah juga. Hanyalah aku ada ilmu dalam menangani setiap masalah yang datang supaya keadaan jadi seperti normal, untuk diri sendiri dan membantu orang lain meneutralkan keadaan yang tidak harmoni dalam diri mereka. Ada kalanya aku juga perlukan orang lain untuk mendengar masalah aku sebagai kaunselor.

Jadi sudah selesaikan masalah dan konflik dalam diriku yang bergelar kaunselor. Tidak. Sebagai kaunselor, aku selalu menegaskan kepada diri sendiri dan juga klienku, masalah itu akan jadi masalah kalau kita menganggap ianya adalah masalah. Tapi kalau kita anggap ia sebagai satu cabaran atau sesuatu yang perlu dihadapi, kita tidak akan lari tetapi akan mengatasinya dengan cara yang berhemah, supaya kita akan tetap boleh senyum dan ketawa dengan gembira.

Hanya kita sendiri yang boleh mengatasi masalah kita, membuatkan diri kita selalu gembira dan menciptakan kebahagiaan dan kejayaan dalam hidup kita. Jangan biarkan orang lain membuatkan kita sedih kerana orang yang betul-betul ikhlas adalah diri kita sendiri. Kita tidak boleh paksa orang lain ikut kehendak kita. Kalau kita setuju, kita kena ikut mereka. Kalau kita tidak setuju kita kena lepaskan diri dari mereka itu, supaya kita akan boleh terus senyum gembira dan bahagia dalam hidup, Kalau kita gembira dan bahagia, orang-orang di sekeliling kita juga akan ikut gembira dan bahagia. Hidup ini akan jadi sangat indah hingga ke hujung usia. Insyallah.

Hiasi selalu diri dengan senyuman kerana ia akan membuatka kita bahagia dan orang-orang di sekeliling juga gembira dan bahagia. Hati bersih, muka ceria, hidup gembira dan bahagia, Insyallah.

Memberilah kalau kita mampu kerana setiap pemberian dengan keikhlasan, janji Allah ganjaran lebih besar akan menyusul.

Nor Aizan Ab. Halim, Bandar Baru Bangi, 27.9.2011.

No comments:

Post a Comment